€ 10.000,- voor het lot van Flip

Bron PZC
sponsorloop Flip

VLISSINGEN  - De 250 leerlingen van de Louise de Collignyschool in Vlissingen renden vorige week vrijdag zoals ze nog nooit gerend hadden en Puck Kallemein (11) liep voorop. Voor zijn broer Flip (8)  en voor stichting Jayden. Flip, leerling van groep 5, leed aan neuroblastoomkanker.

In oktober vorig jaar eindigde zijn jonge leven. Zijn school droeg het jaarfeest op aan Flip met als doel zoveel mogelijk geld in te zamelen voor stichting Jayden, die fondsen werft voor onderzoek naar neuroblastoom. Die kanker is kinderen bijna altijd fataal, weet moeder Everdien Kallemein. Zij nam met Puck donderdag een cheque in ontvangst van schooldirecteur Saskia Raats, voor tienduizend euro: bij elkaar gebracht met de sponsorloop, hapjes en drankjes op het schoolplein en de lotenverkoop voor prijzen die ondernemers uit alle hoeken van Vlissingen ter beschikking stelden.

Bellenblaaslied

Leerlingen zongen het bellenblaaslied, dat nog maar een handvol maanden geleden bij Flip's uitvaart te horen was. De school leefde intens mee met hun klasgenoot, vertelt Raats. ,,Flip was geliefd in de klas", weet moeder Everdien. ,,Vooral bij de meiden. Hij had meer vriendinnen dan vrienden. We hadden het altijd over Flip en zijn harem."

Speciaal
Aan het einde van groep twee bleek Flip een tumor in zijn buik te hebben. Een jaar van intensieve chemotherapie volgde. ,,Van groep 3 heeft hij veel gemist. Juf Annet kwam thuis lesgeven. Flip wilde graag leren, maar de klas was te druk en zijn concentratie was kort." Flip kon groep 4 wel helemaal meemaken. Met hulp van zijn klasgenoten haalde hij zijn achterstand in. Maar vorig jaar zomer werd bij een controlescan ontdekt dat zijn longen aangetast waren. In het begin van het schooljaar is Flip nog even in de klas geweest. Toen was dat hem eigenlijk al te veel, zegt Everdien. ,,Maar iedereen vond hem heel speciaal. Als Flip op school was, was het gewoon een feestje."